הממיר הקטליטי הוא אחד הרכיבים החשובים ביותר בכלי רכב מודרניים. תפקידו המרכזי הוא צמצום זיהום האוויר הנפלט ממנועי בעירה פנימית. בתוך גוף מתכתי קטן יחסית מסתתרת טכנולוגיה מתקדמת – שילוב בין חומרים קרמיים ייחודיים ומתכות אצילות שערכן גבוה מאוד.
מה יש בפנים?
הממיר מכיל את ה־מונוליט הקרמי – מעין "כוורת" עם שטח פנים עצום, שעליו מצופות מתכות יקרות מהקבוצה הפללטינית (PGM):
- פלטינה (Platinum) – מחיר נכון לאוקטובר 2025: 50 דולר לגרם
- פלדיום (Palladium) – מחיר נכון לאוקטובר 2025: 40 דולר לגרם
- רודיום (Rhodium) – מחיר נכון לאוקטובר 2025: 225 דולר לגרם
שלוש מתכות אלו פועלות כזרזים כימיים: הן מפרקות ומנטרלות גזים רעילים כמו פחמן חד־חמצני (CO), תחמוצות חנקן (NOx) והידרוקרבונים בלתי שרופים, והופכות אותם לחומרים הרבה פחות מזיקים – פחמן דו־חמצני (CO₂), חנקן (N₂) ומים (H₂O).
למה הממיר יקר כל כך?
שוויו הגבוה של הממיר נובע מתכולת המתכות האצילות שבו. ערכן הבורסאי מושפע מהיצע ומביקוש עולמיים – בעיקר בתעשיית הרכב, האלקטרוניקה והאנרגיה.
מעבר לכך, הממיר מותקן בחלק החיצוני של הרכב, בתחתיתו, מה שהופך אותו לחשוף יחסית ולמוצר מועדף לגניבות.
איך יודעים מה הערך?
על כל ממיר מוטבע קוד ייחודי. כיום קיימות אפליקציות פשוטות, שבהן מזינים את הקוד ומקבלים הערכה די מדויקת של ערך המתכות האצילות שהוא מכיל.
מידע נוסף על כמויות מדויקות
מי שמעוניין להעמיק ולקבל מידע מקצועי ועדכני על כמויות המתכות בכל דגם של ממיר יכול למצוא זאת בניוזלטר של A.G. Metals, בקישור הבא: A.G. Metals Newsletter


